Milá paní, neseme vám psaní

Malé zastavení v čase. Občas se myšlenky zatoulají do dob minulých a zavzpomínat si není vúbec špatné.

Nedávno jsem v televizi zahlédla scénu, kdy dcera odjížděla do ciziny a matka jí na cestu podávala dopisní papír se slovy: „Piš často.“ Film byl staršího data. Obrátila jsem paměť naruby, ale opravdu netuším, kdy naposledy v mém životě proběhlo dopisování. Už se příliš nenosí, v komunikaci vévodí sms a e-maily a čím stručnější, zkratkovitější, tím lépe. I já ve snaze rychle sdělit dané píši firemní zprávy stylem: „Dd, p.N ukončil PP. ŽL i PZP odpol posl.“ Uspěchaná doba? Určitě, ale také i lenost. Kdo by se psal s dopisem, když stačí zmáčknout tlačítko na mobilu. Ani nevím, komu bych psaní adresovala.

Jako dítě jsem bydlela na baráku. Zelená, železná branka a vedle na plotu poštovní schránka. Takový ošklivý plechový válec, časem značně oprýskaná, kde jeden konec se dal otevřít. Ráda jsem cestou ze školy zvědavě nakukovala, co ukrývá. Dokonce jsem kvůli tomu schránkovému tajemství musela šplhat na plot. Denně schovávala noviny a nepravidelně dopisy od prarodičů z otcovy strany. Bydleli třista kilometrů daleko a novinky obou rodin putovaly poštou. Nad párou jsem odlepovala známky a pečlivě ukládala do alba. Psal zásadně děda, pamatuji si jeho velká, krasopisná písmena, která mi maminka četla před spaním místo pohádky. Zavřela jsem oči a představovala prázdniny na vesnici u bábi s dědou, které byly kouzelné. Často přiložil děda i deseti korunu pro mě na sladkosti. Za naší rodinu odepisovala vždy matka. Později jsem funkci dopisovatele hrdě převzala a děda za odměnu posílal dvacky.

V předškolním věku jsem jezdívala do školky v přírodě. Dopisy by v této době byly k ničemu a tak rodiče pravidelně posílali pohlednice, pohádkové. Tak jsem jeden dostala vílu Amálku, další třeba Křemílka s Vochomůrkou. Lepila jsem je do sešitu a na konci pobytu měla pohádkovou knížku.

Později nastal čas táborů. Na dně jsem měla uložené obálky s nadepsanou adresou a nalepenou známku. Jako všechny děti většina mých dopisů byla strohá a poněkud fádní-mám se dobře, vaří tady dobře. Na sáhodlouhé eseje nebyl čas, ale něco se napsat muselo, vedoucí pečlivě kontrolovali, zda vypotíme aspoň pár řádků. Na večerním nástupu se každý den rozdávala pošta a obdarovaný šťastlivec musel splnit nějaký úkol. Udělat dřepy, zazpívat písničku, nebo vylovit z paměti krátkou básničku. I přes toto utrpení se každý na v obálce zalepený malý kousek domova moc těšil a ti, kteří nic nedostali, v noci tajně ronili slzičky do polštáře. Tři týdny bez rodičů byly krásné, ale dlouhé. Dopis trumfl jen balík se sladkostmi.

V osmě třídě základky dopisy rodičů vystřídaly psaníčka od kluků, tajně posílaná po třídě, či nenápadně vložená pod učebnice. Nesmělé pokusy o sblížení plné pravopisných chyb měly příchuť zakázaného ovoce a příslib nepoznaného. Tímto způsobem jsem dostala první pozvání na rande do kina. Dodnes si pamatuji, že promítali pohádku Šíleně smutná princezna. Jeden spolužák mi místo psaníček dával nádherně potištěné ubrousky z Tuzexu. Většinou se srdíčky, kytičkami na růžovém podkladu. Příšerně kýčovité a přesto jsem krabici plnou přeslazeného namlouvání schovávala dlouhé roky.

Gympl. V prvním ročníku v rámci výuky ruského jazyku byla (ne)povinná korespondence se sovětskou sestrou či bratrem. Možná by mě dopisování i bavilo, kdyby nebylo nucené. Ve třeťáku se jelo na měsíc na chmel a opět nastoupily dopisy. Jednak od rodičů (v tu dobu na polském kanálu v televizi běžel jeden populární americký seriál a matka mi pravidelně detailně popisovala každý díl) a u mnohých od prvních lásek, které překonávaly těžké odloučení. Můj tehdejší kluk nebyl právě psavec, posílal pohlednice bez textu i podpisu. Na každé bylo jen nakreslené srdce. Budiž mu přičteno k dobru, že srdíčka přicházela s železnou pravidelností každý den. Netušila jsem, jak se celý měsíc má,ale srdíček bylo na rozdávání. Nutno podotknout, že při návratu z brigádu čekal na nádraží s kyticí růží a odtáhl mi bágly domů. Korespondenční embargo bylo odpuštěno. Ve druháku jsem tajně pod lavicí psala dopisy, které putovaly na vojnu právě jemu. Překvapivě odepisoval, bohužel jen jeden rok. Byli jsme mladí a dva roky odloučení velká láska nepřežila. Sejde z očí, sejde z mysli...

Za pár let jsem se vdala a dopisy vytlačily pohlednice rodině k narozeninám, Vánocům, Velikonocům a i ty dnes už neposílám. Ale možná koupím dopisní papír se srdíčky a napíši manželovi, první za dvacet let manželství. Třeba bude mít radost.

Autor: Kamila Sztwiertniová | středa 22.6.2016 18:42 | karma článku: 10,54 | přečteno: 277x
  • Další články autora

Kamila Sztwiertniová

Kočičí (ne)láska

Vždy jsme měli doma nějaké mazlíčky. Naší domácnosti prošli králík,morče, křečík, pískomil, hadi, pes, bílé myšky. Před dvěma lety jsme si pořídili mainské mývalí kočky. Inteligentní plemeno a miláčci rodiny.

9.4.2017 v 11:10 | Karma: 21,38 | Přečteno: 394x | Diskuse| Poezie a próza

Kamila Sztwiertniová

Dvacítka

Takové malé zamyšlení nad manželským životem. Není vždy jednoduchý, ale já bych neměnila. A také není třeba ho brát příliš vážně.

9.10.2016 v 11:47 | Karma: 14,95 | Přečteno: 420x | Diskuse| Poezie a próza

Kamila Sztwiertniová

Domácí makačka

Na první pohled se jeví jako naprosto úžasná věc, leč stačí se podívat více a...není všechno zlato, co se třpytí.

29.5.2016 v 11:34 | Karma: 10,20 | Přečteno: 394x | Diskuse| Poezie a próza

Kamila Sztwiertniová

Nudné novinky

Po delší době se dostávám k napsání pár řádků. Dny jsou příliš krátké a čas ubíhá rychleji, než bych chtěla. Taky mě přepadla jarní lenost:).

24.4.2016 v 8:24 | Karma: 7,72 | Přečteno: 268x | Diskuse| Poezie a próza

Kamila Sztwiertniová

Jak jsem holtrovala

Nějak se dostávám do věku, kdy stále častěji navštěvuji nejrůznější ordinace nejrůznějších lékařů. Ale dokud se nemusím podívat do Pelhřimova...není to zase tak zlé:).

20.2.2016 v 19:53 | Karma: 13,00 | Přečteno: 607x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

  • Počet článků 75
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 559x
Život je pes. Zvířata miluji.

Seznam rubrik